27 December 2009

KEMBALI


Salam,
Agak lama sekali penulis menyepikan diri setelah sebulan menjadi blogger... Kesibukan dengan assignment dan ruangan 'facebook' atau dalam bahasa melayu 'mukabuku'sedikit sebanyak menghalang diri dari menitipkan bicara di ruangan ini.

Alhamdulillah masih diberikan kesempatan oleh Allah dengan kemampuan seadanya untuk berada di sini. Walau kadang terasa telah tiada daya meneruskan perjuangan yang amat getir di muka bumi Nya ini. Terkadang meneropong dalam diri sendiri.. getirkah segala yang aku perjuangkan selama ini? Benarkah perih jerih yang aku lalui ini adalah perjuangan keranaNya? Hampa, jawapannya selalu hampa.
Walau di mana kaki ini berpijak, kekadang kita terasa seperti telah alah, biasa. Kekadang terasa diri ini seperti begitu asing. Siapa diri ini sebenarnya? Walau siapa pun kita, di mana jua kita berada dan apapun jua yang kita lakukan akhirnya kita dengan rela atau terpaksa tetap akan kembali kepada Nya, Rabb yang sesungguhnya maha pengasih, maha agung, maha bijaksana, yang sangat maha luas rahmatNya. Lantas diri kekadang bertanya kenapa kita sering ingin kembali kepadaNya, ingin berada di sisi Nya hanya di saat-saat akhir? Hanya di saat-saat susah? Hanya di saat bilamana telah hampa kita tidak ketemu apa yang dicari?

Benarlah hidup ini satu pelarian. Pelarian ini bagai tiada akhirnya. Perlukah kita memijak dan dipijak dalam pelarian ini. Banyak sungguh persoalan dalam diri dan akhirnya kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah, kembali kepada Allah itulah sebaik-baik jawapan.
Selamat Kembali!

No comments: